11/3/10

Ο ΓΙΟΣ ΤΗΣ ΧΗΡΑΣ (Δημοτικό Τραγούδι της Ίμβρου)

Μιας χήρας γιος μιας καλογριάς
ντύνεται, αρματώνεται για πόλεμο.
Και πόλεμο δεν ηύρηκε και γύρισε,
έσκυψε εις τον Δούναβο να πιει νερό
και νιοι τον επλακώσανε ως εκατό.
Σαϊτζιά τον εδώκανε μες στο φτενό,
τ’ άντερά του εχύσανε μες στο στενό,
το αίμα του προσφύριξε ατή σκάλα του
κι ο μαύρος του τον βαριοκλαίει, τον κλαίει βαριά.
Μαύρε μ’ για μη με βαριοκλαίς, μην κλαις βαριά,
μόν’ βάλε το χεράκι σου στην τζέπη μου
και πάρε τη χρυσή κλωνή την ασπρομεταξένια
και ράψε με συχνά πυκνά να μη συχνοπονέσω
και πάρε το σπαθάκι μου το δίστομο
και πάρε το τουφέκι μου το έλλαμπρο
και πάνε τα τη μάνα μου την καλογριά.
Μη πεις της πως απόθενα και κλαίει βαριά,
μόν’ πες της πως πανδρεύθηκα στην Αρμενιά.
Πήρα Αρμένισσας παιδί, και μάγισσας κλωνάρι
κι όντας μαγεύει τα πουλιά δεν κελαϊδούν
κι όντας μαγεύει τον καιρό δεν φυσά,
μ’ εμάγεψε κι εμέ το νιο, δεν έρχομαι.

Πηγή: Μανώλης Ανδρόνικος 1938: "Μελέτη Δημοτικών τινών Ασμάτων της Ίμβρου", Λεύκωμα της νήσου Ίμβρου, εν Αθήναις: 97-98.

4 σχόλια:

  1. Συγχαρητήρια για την πολύ καλή ιδέα να προβάλλετε το γλωσσικό ιδίωμα και τα ήθη-έθιμα της Ίμβρου. Πρόσφατα έμαθα για το ιστολόγιό σας και θα το προβάλλω κι εγώ όπως μπορώ.
    Καλή συνέχεια και καλή επιτυχία στο εγχείρημά σας.

    Ίμβραμος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χαίρομαι πολύ που βλέπω ότι δεν ξεχνάμε την πατρίδα μας. Πρέπει την να προβάλουμε όλοι όπως μπορούμε, γιατί δυστυχώς οι περισσότεροι δεν ξέρουν τίποτα για εμάς. Συγχαρητήρια για την προσπάθεια, καλή συνέχεια. Θα προσθέσουμε κι εμείς με την σειρά μας το blog στο site μας.

    Φιλικά

    kokkinakis-service.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σ' ευχαριστώ Ίμβραμε για τα καλά σου λόγια. Κάπου είχα δει και ένα κείμενο σχετικό με το ψευδώνυμό σου και θα ψάξω να το βρω για να το αναρτήσω.

    Ασφαλώς και είναι ευπρόσδεκτη (και τιμητική) η όποια προβολή του ιστολογίου εκ μέρους σου. Θα χαρώ να μου στείλεις κάποιο κείμενο σχετικά με τον λαϊκό πολιτισμό της Ίμβρου για να το αναρτήσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Να σαι καλά John1 και ευχαριστώ πολύ για την ευγενική διάθεση στο ιστολόγιό μου των όμορφων κειμένων σου σχετικά με τον λαϊκό πολιτισμό της Ίμβρου.

    Επίσης, να σε συγχαρώ κι εγώ με την σειρά μου για την ανάρτηση θεμάτων σχετικών με την Ίμβρο στην αξιόλογη ιστοσελίδα σου, παρόλο που το θέμα της (service αυτοκινήτων) δεν σχετίζεται με την πατρίδα. Και ακριβώς αυτό κάνει την κίνησή σου πιο σημαντική.

    Στο εξής να θεωρείς το ιστολόγιο αυτό και δικό σου και με χαρά μου θα δημοσιεύω τυχόν κείμενα που θα μου στέλνεις σχετικά με τον λαϊκό πολιτισμό της Ίμβρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή